Roky Forum » Roky.se

Olika versioner av "You're gonna miss me" m.m.

(3 posts)

1. Lemonhead
    Medlem

Hej jag undrade lite om låten You're gonnna miss me". Som jag förstår det så finns det en version med The Spades, sen en tidig singel med 13th Floor Elevators och sen en annan version på ablumet Psychedelic sounds of...? När dom spelade in PSO spelade dom även in en ny version av "YGMM" eller använde dom singeln de redan spelat in och la in den på skivan?

Sen undrar jag också:
    Kan man få tag på några tidiga versioner av Tried to hide, YGMM och de andra låtarna de gjorde demos på? Alltså jag menar då i mp3 eller nåt annat digitalt format, något annat känns väl knappast troligt.

Den version av "We sell soul" som finns på "All that may do my rhyme" är den med the spades eller är det 13th floor elevators?

En till fråga: Har Psychedelic sounds of... någonsin getts ut i bättre ljudkvalite än originalutgåvan?

Tack på förhand!

Posted 1 år ago #

2. Det har pratas lite om nämnda singeln tidigare på forumet:
    http://www.roky.se/forum/topic.php?id=68&page&replies=37

Posted 1 år ago #

3. APerfectMonster
    Medlem

Om jag minst rätt så är det så här:
    The Spades gjorde första inspelningen/versionen av YGMM.
    Elevators spelade sedan in den och släppte den på singel på bolaget Contact med superbra ljud.
    Sedan släpptes den som singel på bolaget International Artist (med sämre ljud än på Contact-singeln av någon anledning, kommer inte ihåg anledningen ev. dålig pressning, dålig mix). Det är alltså Contact-singeln av YGMM som gäller när det gäller ljudkvalité.

Det finns mono och stereo-version av Psychedelic sounds-LP:n. Mono-versionen har kanonljud. Den är dyr som f*n, säljs på E-bay då och då. Stereo-versionen har en annan mix och sämre ljud. I dagsläget finns det inga versioner med bättre ljudkvalité än ovan nämnda men det ska dock komma en 10 CD Elevators box ”Sign of the 3 eyed men” som enligt uppgift ljudmässigt ska överträffa allt utgivet hittills.

”We sell soul” med the spades döptes om till ”Don´t fall down” på Psychedelic sounds-LP så versionen på "All that may do my rhyme" är den med the Spades.

Det är väldigt många konstiga utgåvor och turer kring Elevators och Rokys skivor. Eye Mind-boken är väl den källa som skriver utförligast om detta.

-Lemonhead- Om tidiga versioner av the Spades mm maila: APerfectMonster@gmail.com
    /APerfectMonster

Posted 1 år ago #

RSS-feed för det här ämnet

Svara

You must log in to post.