Roky Forum » Roky.se

In Hall-ways of all-ways

(24 posts)

1. Anonym
    Oregistrerad

För att göra mer vertikalt snarstuckna individer härinne mindre uppretade, flyttar vi den mera Tommy Hall-relaterade semantiken hit.

Har herrarna jmlarsson och MrMonster hittat nya intressanta spår i Elevators som relaterar/korresponderar med tibetanska texter?
    Eller sitter ni på annan relevant esoterika?

"The most important was the information that was relesead"
    -T. Hall

Posted 1 år ago #

2. Jockepocke
    Medlem

Ge oss vertikalt hungriga mer Tommycitat!

Posted 1 år ago #

3. APerfectMonster
    Medlem

Med rädsla av att göra dig besviken "Anonymous", så är jag tyvärr inte djupt insatt i tibetanska texter, österländsk filosofi och religion. Tolkningen av Elevators texter och budskap har jag tagit till mig huvudsakligen genom Drummonds bok där han går igenom texterna, tolkar och förklarar. Men jag är mycket intresserad, så fortsätt.
    /APerfectMonster (Diagonal tänkare på hobby-basis)

Posted 1 år ago #

4. Anonym
    Oregistrerad

Paul Drummond har haft en krets av hisshuvuden runt sig som hjälpt till med att tolka och fotnöta, vilka de är går att se i Eyeminds tackparti. Spindlarna i hisshuvudnavets informationscentral är de svenska herrarna Dr Krollspell och Lama Dos. För de som inte tillhör denna vertikal-horisontella cirkel finns det dock en hel del att hämta på lamans psykadeliasite www.lysergia.com

Mycket av vad/vilka som Elevators citerar, refererar och kommenterar har hittats men en hel del är fortfarande frågetecken.
    Ett hinder har varit att Tommy Hall inte själv vill förklara allt. Huruvida det beror på att han inte vill/kan/minns kan bara han själv ge svar på och än så länge får vi själva göra arbetet. Det är därför jag är extremt intresserad av ni, det goda individerna härinne, kan ha hittat.

Ett exempel, som jag fann EFTER Eyemind korrats var att stora delar av "Dust" är direkt influerade av Kama sutra i Burtons översättning.

Posted 1 år ago #

5. jmlarsson
    Medlem

Hissen har fastnat på First Floor här också, så inte mycket att bidra med. Jag har börjat bläddra lite igen i gamla böcker sedan "tomtetråden" blev lite intressant och vill man hitta kopplingar till tibetanska läror så finns det ju en del...

"Let me take you to the empty place in my fire engine" ... en guide, en farkost, den bestämda formen på empty som medför en riktning mot ett icke definierat objekt/tomrum ..ett högre medvetande. Den brandbilen hade jag gärna hoppat på.

"you try and try, die and die" ... ett medvetet försök innebär en tanke ... och livet är exakt en tanke långt.

Är det fastslaget att Tommy Hall skrev all lyrik, eller lyckades Roky få in lite bibliska allegorier? ...han är ju inte novis på ämnet och det dyker ju upp lite beduinstammar, karavaner och Noah.

Posted 1 år ago #

6. Anonym
    Oregistrerad

Ja, fast nu är det ju så att det är inteTHE EMPTY place som sjungs utan DMT place.
    Alltså DiMetylTriptamine.
    Kanske den mest oförblommerade drogtexten i hela Elevatorskanonen.

Posted 1 år ago #

7. jmlarsson
    Medlem

Det skulle då även innebära att det är den enda raden i kanonen som har en rinkebyengelsk grammatisk fekatighet medvetet placerat innan den enda direkta namngivelsen av en i naturen vanligt förekommande molekyl.

Posted 1 år ago #

8. Anonym
    Oregistrerad

Så kan man se det, dock så anges ofta hallucinogena droger som en plats, en psyko-fysisk realitet som psykonauten kan besöka och återbesöka.
    Detta gäller framförallt just olika tryptaminer samt Salvia Divinorum.
    För vidare beskrivande av detta fenomen eller sensation är väl Ernst Jüngers skrivande det som bäst beskriver detta i västvärlden, den sena 60tals utgåvan av Die Psykonauten med addendumen av olika essäer och uppsatser ägnar mycket åt just detta.

Yttermera så visste väl Tommy mer än väl att nämnandet av specifika substanser kanske inte var det mest intelligenta med tanke på polisiär uppvaktning så att just DMT/Empty är ju en ordlek för att förvirra de vertikala men bifallas av de horisontella.
    Sedan beskrivs ju tryptaminer som en ovanligt snabbverkande hallucinogen som kastar brukaren in i en ny plats där verklighetens sanna, innehållslösa natur uppenbarar sig, för att 5 minuter senare föra användaren lika abtrupt tillbaka.

I drogvokabuläret så är just Fire engine den enda gång där Elevators faktiskt skapat ett begrepp, DMT omnämns ofta som "Riding the Fire engine"!

"What we drug-people have, that you don't, is repeatabillity of the experience"
    -Wavy Gravy.

Posted 1 år ago #

9. jmlarsson
    Medlem

Hade hoppats lite på att du skulle attackera grammatisk riktighet vs semantik och GS här.

Det var kanske ett dmt exempel som jag dock tror delas med det sätt tex herrar Verlaine/Lloyd uppfattade saken när de inledde sina andra set med Fire Engine. Betydelsen blir väl även avhängit av hur DMT ses som hallucinogen. DMT i min bok är en junkie-drog man tar för kicken och betydelsen blir då enbart "låt mig ta dig till en plats där vi kan blåsa skallen av oss i en kaledioskopisk explosion". Klassar man DMT i samma kategori som medvetandebefrämjande droger blir det en dubbel betydelse. Dosen har väl här också en avgörande betydelse för var hissen stannar. Jag ser ordleken nu men jag hör den inte i Rokys röst på Psychedelic Sounds, och avsaknaden nu av det högst värdsliga objektet skivspelare gör att jag inte kommer åt liveinspelningarna...och så j-a bra är den väl ändå inte ordleken.

Posted 1 år ago #

10. Anonym
    Oregistrerad

Let me take you to a DMT place är väl ingen grammatisk felsnavning?
    Snarare är ju Let me take you to a the empty place en knstruktion av underlig preposition.
    För det sjungs ju faktiskt ett "a" innan deeMeeTeee place.

Med tanke på Korzybskis teori om språkets inherenta otillräcklighet och grammatikens felande strävan mot ett inte existerande konsensus och utsuddande av individens tolkningsföreträde så förstår jag inte riktigt frågeställningen.

DMT är den mest potenta psykedeliska drogen av alla.
    Varför skulle en pundare gå i närheten av en enkom hallucinogen och noll centralstimulerande substans förstår jag icke heller.
    Det har inkentinken med dosering att göra-det har med tryptaminers verkan och funktion att göra.
    Junkie är en som pysslar med, centralstimulantia såsom opiater, kokain, amfetaminer, alkohol, benzo och liknande.
    Alltså droger som verkar nedsättande på sinnen, kropp och hjärnverksamhet.
    Så långt från DMT som man kan komma alltså.

Posted 1 år ago #

11. jmlarsson
    Medlem

Ett ord inget annat än en matmatisk konstant och en konstant kan aldrig uttrycka vare sig rörelse i tid eller rum vilken gestalt det än ges. Rörelse i tid och rum kan härledas med relativitetsteori och kvantfysik, inte med banala ordlekar.

It´s all mathematics.

Man behöver inte ens tråckla sig igenom Korzybski för att inse detta. Det räcker med Albert Einsteins verk samlade i Annus Mirabilis Papers (1905) och baskunskaper i algebra rörande de definierade bråkens intighet. Filosofiskt kan teorierna spåras hos Ludvig Wittgenstein, Philosophisce Untersuchungen (1945). Wittgenstein hade dock smakfullheten att inte ge ut sitt verk eftersom värdet var devalverat redan i skrivögonblicket.

Tillbaks till Tom Verlaine "the last word is the lost word" ... och det lämnar jag över till dig

Posted 1 år ago #

12. Anonym
    Oregistrerad

Att ord inte är konstanter utan abstraktioner som alla är subjektiva och inte alls har en objektiv mening med samma innebörd för alla är ju precis vad Korzybski bevisar i Science and Sanity. Korzybski försöker med hjälpmedlet Structural Differential åskådliggöra detta i ett försök att ordna språket efter just matematiska principer, vilket ju inte gör sig så han nöjer sig med att man vid varje kommunikation bör tillägga att det är ens subjektiva uppfattning. Einstein, den lille tjuven (han stal ju tom sitt signum E=MC2 från en stackars italienare vid namn Fermi), var ingen lingvist. Knappt Wittgenstein heller vars teser smulades sönder och samman av Russell.

"To define a language as mathematics is to make all humans one and the same individual"
    -Alfred Korzybski

I min mening är det imperativt att ha läst Korzybski innan man fäller generaliserade kommentarer om honom.
    han är ju trots allt den som uppfinner ordet semantik.

"the most important discovery in letters was the works of Alfred Korzybski.
    W.S. Burroughs

Och för att visa att lite av Korzybski påstod även borrade sig in i min skalle lägger jag till, In My Humble Opinion.

"I took a lot more acid and read a lot more of Korzybski than I admitted in Cosmic Trigger 1."
    -Robert Anton Wilson, Cosmic Trigger 2

Posted 1 år ago #

13. jmlarsson
    Medlem

Obs, för övriga på forumet. Detta svar på två monologer som väl inte kan ha egagerat någon har ett Roky innehåll och ingen litterär referens.

Du förminskade värdet på en av mina favoritlåtar och då blir jag arg. Detta är ett av fåtal axiom mitt liv är uppbyggt med. Nu tänker jag istället tacka dig....och för att vara övertydlig ...SPACE

Att du gick igång på ordets bestämdhet var meningen. Lika så "grammatik" men där fick du påminnas. Andra ord du hakat upp dig på är "junkie" där du likt en mellanstadielärare förklarar betydelsen av ordet, rättar detta, grupperar, kategoriserar objekten, tillskriver objekten är värde och ger även en värdegrund.. det var bättre än jag hoppats på.. Du missade Einstein. Ingen utom ett intresserat fåtal läser originaltexterna utan han nämndes som en representat för en tradition som likt alkemin gifter samman vetenskaper. Jag kunde lika gärna tagit Planck ... men namnet ...fel ...eller för den delen den senaste doktorsavhandlingen på KTH. Att ta enskilda teorem som dessutom råkar vara dessa som nämns av sin idol...kom detta från insikt eller från ett intresse ...och spelar detta någon roll. En röst i mitt öra säger att för den ohyggligt fega syraturisten medför 10-15 mikro en klart mätbar prestationshöjande förmåga i 8-ball, gäller detta även dina >100?

Till Elevators: Roky står för energi, inte alltid till innehåll men till effekt. Detta har han även visat post-Elevators. Vad har de övriga åstadkommit utan Roky? Detta kunde du kasta lite ljus över genom dina kontakter med Tommy Hall.

Jag har inspelade samtal med Roky från tidigt åttiotal där han bla redogör för de parallella Elevators ...ett på jorden och ett skapat av en högre makt för att sedan göra nerhugg i bla öknen ... Elevators handladar om livet och hur men gänom ständiga parallella samtidiga förhandlingar når "peace", allt enligt Roky. Detta var anledningen till min tidigare fråga till dig som "auktoritet"....SPACE... Roky redogör även tex för hur de spelade in Powell St.Johns paintings....SPACE

Ett par år senare tillbringade jag ett par dagar med ett som du uttrycker det "häng" med Roky ca 10-12 timmar. Du kunde ju åtminstone roa oss lite med anekdoter från dina häng med Tommy Hall, eller är detta för simpel information. jag skulle kunna berätta om Rokys recencerande av Julian Copes "Levitation" ... "Julian who? who? who? Lennon, I said so" enligt Roky. Eller när han vid midnatt rattar en blå Camaro ut i de södra skogarna...slår av tändningen ..."it´s pretty, aint it?" ...det är becksvart. Testa gitarrer med Roky är en upplevelse ...han knäckte en assistent med frågor till assistenten skrek..ja men provspela den då för h-e. Rokys uppfattning om hur snabbt en hamburgare bör stekas...ca 5 ns... men detta är väl för världsligt...SPACE

Jag har även ett antal låtar från tiden innan och under Rusk som han lät mig spela in. Finns inte på boots. I annan gestalt finns de i förstaupplagan av Openers. Sångaren i ditt "rena" band tog horse mot slutet inse det... "be careful to talk about our affair...I´m her hero, she is my..."

Tradition ja, från bluesen denna gång men med parallella världar... varannan damernas ... "a DMT space". ...det är Space inte place ... parallella universum ... linjära rum och kvantfysik

Posted 1 år ago #

14. jmlarsson
    Medlem

Detta är helt oväsentligt men ovan inlägg kan lätt misstolkas så ...

..inlägget kommer ju att misstolkas av en person som dock ska ta åt sig av att ha tillfört information, vi lyssnar till dig... men fortsätt nu inte att sprida gift mot mig utan ge Jockepocke, kanske din framtida lärljunge, de citat han i veckor bönat och bett om.

Roky är för mig energin och med det den konstant lysande stjärnan som jag hoppas toppar Trädgårn när han kommer tillbaka i år. Uppvaknandet fortskrider och med ett bra band som kan kanalisera energin så...bäst före datum är ointressant, bäst före när? och i jämförelse med vad? och vem bryr sig om det är tllräckligt bra, att Roky ser ut att må bra av det och dessutom själv säger så. Denna uppfattning kommer jag att stå för tills annan information framlagts och för mig visar annat.

Posted 1 år ago #

15. APerfectMonster
    Medlem

Jag gillar verkligen diskussionerna här även om jag inte riktigt hänger med på allt.
    Jag funderar över en sak "Anonymous";

”Einstein, den lille tjuven (han stal ju tom sitt signum E=MC2 från en stackars italienare vid namn Fermi), var ingen lingvist.”

Vetenskapsmannen Enrico Fermi (som jag tror att det syftas på) föddes 1901 och Albert Einstein publicerade sin allmänna relativitetsteori 1905 med E=MC2-formeln. Det sägs vara lätt att stjäla godis från barn men i detta fall tror jag att barnet inte hade något godis.

Vad Fermi däremot gjorde var att omsätta E=MC2 i praktiken då han var en av nyckelpersonerna i utvecklingen av atombomben. /APerfectMonster

Posted 1 år ago #

16. Jockepocke
    Medlem

Detta är faktiskt intressant. Har följt detta som en katt kan följa en solklocka.
    Är dock inte helt komfortabel med att omnämnas som en "blivande lärjunge."
    Jag antar att Larsson bygger det på en noterbar nyfikenhet.

Nu är väl bollen på "Anonymous" sida?

Vi andra behöver knappast lägga oss i.

Posted 1 år ago #

17. Anonym
    Oregistrerad

Ja, där blandade jag ihop Henri Poincaré med Enrico Fermi! Fermi var dock så trevlig att han talade om att han var mer influerad av Poincaré än den lille tjuven på patentverket.
    Fermi var den som utvecklade, både i teorin och praktiken, hela Manhattanprojektet. En annan liten tjuv vid namn Oppenheimer stal dock äran trots att Oppenheimer faktiskt inte ens hade fullgjort examen. Oppenheimer var huvudadministratör för projektet.
    Här binder vi ihop det hela med den lilla bisatsen att både Einstein och Oppenheimer hade samma förläggare och publicist.

Posted 1 år ago #

18. Anonym
    Oregistrerad

Nu är vi väldigt långt ifrån Elevators så då plockar jag fram ett Tommy Hallcitat:

"It's like a curved spacial effect: You can hear music from the acid-per-perspective and it advances the mind."

Posted 1 år ago #

19. Anonym
    Oregistrerad

Nej det är place.
    Så står det i IAs förlagstexter.
    Att Stacy blev motorhead och heroinist och att Roky hängde på är väl inget som har med Elevators att göra. Det får stå för dem.
    Elevators agenda var psykedeliskt-och det är ju även pårecis det som stacy säger i den där 3 timmars intervjun.
    Att du blir arg för att de låtar DU TRODDE handlade om annat handlar om psykadeliska droger är bara upp till dig.
    Att du sedan inte vet ett smack (pun intended) om sagda droger utan blandar ihop dumflum med sinnesutvidgande som en Lennart Persson kanske borde få dig att inse att 13th Floor Elevators inte är ngt för dig. Bättre att leka rockande fjortis med de andra gubbarna.
    Ni kan spela luftgitarr ihop medans dagens kids garvar och undrar vem den tondöva gubben som inte ens kommer ihåg texten utan måste stå å läsa innantill är för has-been.
    Sedan är du den enda som hört alla dessa Rusklåtar. Inte ens Billy Miller har gjort det.
    Att du verkligen inte har läst varken Wittgenstein eller Korzybski märks eftersom du tillskriver dem teorem som de aldrig presenterat.
    Hej då

Posted 1 år ago #

20. APerfectMonster
    Medlem

Nu blir det ett sidospår men jag ska knyta ihop det med Elevators på slutet. Läste på lite på http://en.wikipedia.org/wiki/Relativity_priority_dispute om Einstein och Henri Poincaré med flera. Denna intressanta diskussion hade jag missat. Så här blir det ofta när viktiga saker slår igenom. Att det diskuteras intensivt och känslofyllt kring vem som var först, störst, bäst, högst, mest, flest mm. Det ligger i människans natur att vilja veta detta. Att det sedan är narcissistiska vetenskapsmän mildrar inte det hela då det är mycket viktigt att referera och ge credit till andra man bygger sin egen forskning på, vilket Einstein slarvat med verkar det som. Jag kan lätt dra paralleller till att det diskuterats flitigt vem som egentligen var först med psykedelisk musik. Vilken låt/skiva som först lät psykedeliskt, vilken låt/skiva som först innehöll ordet psykedelisk, vilken grupp/artist som först tog LSD etc. Jämför Patrick The Lamas Timeline of early psychedelia på www.lysergia.com. Inget nytt skapas ur ett totalt vakuum utan det är alltid en syntes av många faktorer. Den som kan plocka fram och sortera dessa ofta mycket komplexa och illa-definerade faktorer och på ett tydligt och övertygande sätt presentera det nya är oftast den som får äran. Einstein lyckats troligtvis bäst med detta när det gällde relativitetsteorin och Elevators bäst när det gäller psykedelisk musik. Tommy Hall har dock inte direkt fått så mycket ära för Elevators utan det har väl mer blivit Roky som hyllats om man tittar på enskilda individer. Ära har väl inte heller varit en direkt drivkraft för varken Tommy eller Roky. /APerfectMonster

Posted 1 år ago #

21. En av våra på senaste tiden flitigt skrivande forum-användare har valt att avregistrera sitt konto här. Jag har valt att ha kvar hans inlägg men hans inlägg har blivit "anonyma". Tacksam om ni respekterar hans val så får vi förhoppningsvis ha kvar hans inlägg här. Tycker personligen att de senaste veckornas diskussioner har gett forumet lite nytt liv och så får vi hoppas att han dyker upp igen, då med ett mindre personligt anknytet användarnamn. ;)

Posted 1 år ago #

22. APerfectMonster
    Medlem

Ja, vad ska man säga? Jag tycker att diskussionerna har varit fantastisk underhållande, givande och öppnat flera nya perspektiv den sista tiden så… tråkigt, mycket, mycket tråkigt…
    /APerfectMonster

Posted 1 år ago #

23. APerfectMonster
    Medlem

Den här Tommy Hall-tråden tycker jag ska hållas vid liv.
    Jag hittade en relativt ny, mycket intressant artikel om Tommy Hall.

http://www.sfweekly.com/2009-02-18/news/a-long-strange-trip/

Det står bland annat:
    Att han gillar en grupp som heter Mammatus (verkar svänga, lyssnade lite på MySpace).
    Hatar hippies för att de har sabbat hela idén med LSD.
    Att han har inte så politiskt korrekta åsikter om bögar och svarta.
    Även var han bor.
    Jag ska eventuellt till San Fransisco i augusti. Man kanske skulle hälsa på honom, vi får se. /APerfectMonster

Posted 1 år ago #

24. Tack för länken, kul artikel!

"An originator of acid rock in the '60s, Tommy Hall used LSD to expand his consciousness. He’s still psychedelic." :)

Posted 1 år ago #

RSS-feed för det här ämnet

Svara

You must log in to post.