Roky Forum » Roky.se

Diskografin

(8 posts)

1. Satt idag och lade in skivor och dess låt-titlar under "diskografi" men inser att listan kanske inte är helt komplett som ser ut där idag. Har ni lust att hjälpa till å titta igenom listan på sidan ( http://www.roky.se/diskografi/ ) så man får den så korrekt som möjligt är jag mycket tacksam.

PS. Tänkte sen även lägga till foton för varje skiva och även där kan behövas lite hjälp sen.

Posted 2 år ago #

2. APerfectMonster
    Medlem

Listan ser i grunden bra ut men det är en hel del som saknas.
    http://www.rokyerickson.net/biog.html finns den troligtvis mest kompletta och korrekta diskografin över Roky och Elevators. Där du kan hitta så gott som alla utgivningar Roky medverkat i. En sak som inte står med i den listan är att på LP:n med The Red Crayola - Parable Of Arable Land så är Roky med och spelar också.
    /APerfectMonster

Posted 2 år ago #

3. MrWalker
    Medlem

Tack Anders för jobbet du lägger ner på den här sidan. Och det är ju inte helt lätt att få till en komplett/korrekt diskografi över Rokys produktion, speciellt inte när vissa plattor finns i flera olika utgåvor och med olika omslag/låtar beroende på om det är på vinyl eller CD. Ta t ex "Don't Slander Me" som, vad jag vet, finns i två olika utgåvor på CD och två olika utgåvor på LP (med olika omslag och olika låtar) samt på kassett. Vid en hastig blick på diskografin så hittar jag också en del "hål" baserat på vad jag har i min egna samling. Kan bidra med några exempel ur vinylsamlingen.
    Singlar:
    Roky Erickson - We Are Never Talking/Please Judge (Trance Syndicate TR28, 1994)
    Roky Erickson - Two-Twisted Tales (5HoursBack Tick001, 1988)
    Roky Erickson & 27 Devils Joking - You Don't Love Me Yet/I Am Her Hero, She Is My Heroin (SFTRI 152, 1990)
    Roky Erickson & The Resurrectionists - Hasn't Anyone Told You/The Interpreter (SFTRI 201, 1992)
    Roky Erickson & The Resurrectionists - Don't Shake Me Lucifer (Flexi Disc, BOB13, Included with Bucket Full of Brains magazine #19, 1987)
    Roky Erickson & The Aliens - Wake Up To Rock & Roll/Things That Go Bump In The Night (Norton-45, 2004)
    SFTRI = Sympathy For The Record Industry

LP:
    Roky Erickson - Reverend of Karmic Youth (Bootleg LP, Skyclad 66, 1990)

Vad gäller befintliga diskografier så håller jag med APerfectMonster om att Paul Drummonds diskografi som han hänvisar till är relativt heltäckande. Det finns dock en annan som tar upp ännu mer av Elevators och Rokys produktioner och den finns på nedanstående länk. Den tar också upp det som givits ut i Roky Erickson CD Club samt förteckning över artister som gjort coverversioner med mera, och innehåller också låttitlar samt kommentarer.

http://www11.brinkster.com/groovies1/Roky.html

Vad gäller hjälp med foton av omslag kanske jag kan vara behjälplig till viss del med det jag har i skivväg. Nåväl, måste rusa. Ha det gott alla Roky-fans!

"Children of the night, what music we make."

Posted 2 år ago #

4. Tackar för svaren - Aperfectmonster och mrWalker!

Jag försöker fylla ut hålen utifrån era länk-tips så kanske vi sen gemensamt kan titta igenom listan igen för att se om ytterligare något skall läggas till. Tycker personligen det skulle funka att listan även innehåller bootlegs, CD club-cds osv. Att verkligen försöka få det så komplett som möjligt. Skulle underlätta för alla som samlar och blir vi sen duktiga på att lägga kommentarer på de olika skivorna så får de som nyss börjat lyssna på Roky lite vägledning.

Posted 2 år ago #

5. MrWalker
    Medlem

Ingen orsak Anders, om min länk är till nån hjälp så är det bara bra. Vill på inget sätt vara inne och peta i hur sidan är upplagd, men vill ändå ge en spontan kommentar till ditt senaste inlägg. Att ha med officiella utgåvor och bootlegs i diskografin tycker jag är helt ok, men att ta med alla CDs som "getts ut" i Roky Erickson CD Club kanske är lite "overkill". Visst kan det vara schysst med en absolut heltäckande förteckning över allt där Roky figurerar på ett eller annat sätt, men det kanske blir för mycket. Tänker också att det som CD-klubben gett ut kanske är förbehållet de som är medlemmar där. Däremot kan man ju tänka sig att hänvisa till den diskografin för de som vill ha ytterligare info. Nåväl, tänker bara högt nu. Hursomhelst verkar ju den diskografin vara den mest heltäckande (i alla fall av de jag stött på), och jag har för mig att om man ska skriva ut den i Word så blir det 111 sidor.
    Vad jag tycker är bra med den diskografin (förutom att den är så omfattande) är att man där ställer upp singlar (7") för sig, och CD/LP/EP (12") för sig. Tycker personligen att det bli lättare att få grepp om det på så vis. Däremot tycker jag att det är bättre att, som du gjort, ta upp plattorna i kronologisk ordning istället för i bokstavsordning som det står där. En smaksak kanske, men personligen har jag lättare för att hänga med då.
    Nåväl, tack än en gång för en schysst Roky-sida och för ditt arbete. Ta gärna det jag skrivit med en nypa salt och som spontana kommentarer snarare än något annat.

Posted 2 år ago #

6. Hej igen MrWalker! Jag hade tänkt att försöka hålla kvar vid det upplägget som jag har nu dvs med en kronologisk ordning. Men sen ev göra undersidor med "cover-låtar","samarbeten", "Cd-club-cds" osv. Den sistnämnde blir ju svår att få in i någon kronologisk ordning insprängt bland annat släppt material då dessa cd:s innehåller såna blandningar av material. Tänkte snarare att man kunde lista dem på ett eget ställe (där i ordning cd1, cd2. osv), givetvis efter att man kollat med dem att det är ok. Är själv med där men har slutat kolla den mailen då det blev så himla mycket spam och ointressanta inlägg. Hittade en som hade lagt ut alla deras omslag där man ser låtlistor osv på flickr.com, kan ju länka dit om inte annat. :)

Tar tacksamt emot all feedback, så dina synpunkter i ovanstående inlägg var bra.

Posted 2 år ago #

7. MrWalker
    Medlem

Att ha CD Club-releaser på ett särskilt ställe är nog ingen dum idé. Likadant med cover-versioner, samlingar, tribute-plattor osv kanske. Och på tal om Roky CD Club så läste jag på deras forum att det fanns planer på att samla alla utgåvor på DVD-skivor som sen skulle vara tillgängliga för medlemmarna, är det något du vet något om Anders?
    En annan sak som kanske kunde vara intressant att ha med på sidan är en förteckning över alla olika bandkonstellationer som Roky spelat ihop med. I alla fall jag tycker det kunde vara schysst med en lista över vilka som är/var med i Aliens, Nervebreakers, Resurrectionists osv. Visserligen finns ju de uppgifterna i t ex diskografier och på skivomslag, men en lättöverskådlig lista kanske inte vore helt fel.

Posted 2 år ago #

8. Hei

Jeg kan skrive ned titler osv av de Roky Skivene som jeg har og ta bilde, men det blir ikke like bra som et scannet kopi. Noen lper har forskjellige cover.

Posted 2 år ago #

RSS-feed för det här ämnet

Svara

You must log in to post.